Senin, 19 Desember 2011

Setting-an Yang Tidak Perlu Dalam Blog


Apakah setting yang seharusnya tidak ada dalam sebuah blog.?
Atau dalam kata lain, setting tersebut seharusnya tidak diperlukan oleh pemilik blog untuk diaplikasikan pada blognya.

Untuk kali ini, saya akan coba berbagi sedikit tips berkenaan apakah setting yang seharusnya tidak ada dalam blog. Semestinya tips yang saya tunjukan ini bagi siapa yang menggunakan platform blogger.com. Kerana semua tips-tips ini terkandung dalam akaun blogger (log in > dashboard > setting)




Berikut setting yang saya rasakan tidak perlu dalam blog..


1. Word Verification For Comment.

Ini adalah perkara yang paling penting untuk diketahui oleh pemilik blog. Untuk default, setting ini didatangkan dalam keadaan "Show word verification.?--> YES".
Perkara ini sebenarnya untuk mengelakkan spam. Tetapi dalam keadaan sekarang, kehadiran word verification adalah MENYUSAHKAN kepada pengunjung2 yang ingin menghantar komen.

tips perkara yang tidak perlu dalam blog


Perkara ini banyak tidak disedari oleh pemilik blog kerana pemilik blog tidak perlu isi word verification. So, ramai yang terlepas pandang perkara ini dengan beranggapan blognya sudah tidak ada word verification, sedangkan setting masih lagi dalam keadaan YES dan word verification ini perlu diisi oleh pengunjung.

Oleh itu, jika anda pemilik blog, pastikan blog anda telah disablekan fungsi ini untuk memudahkan pengunjung anda membuat komen.:)
(Setting > Comments > Show word verification for comments? - NO)
tips perkara yang tidak perlu dalam blog


2. Comment Moderation.

Comment moderation adalah setting kedua yang saya rasakan tidak perlu bagi sesebuah blog. Ini kerana, dalam keadaan 'biasa' anda tidak perlu baca dahulu komen untuk diapprovekan. Biarkan pengunjung post dahulu komen, dan kalau anda hendak balas boleh balas kemudian. Kerana ada pengunjung yang suka kalau apa yang dikomen olehnya terus muncul.


Kadang kala, saya terpikir juga, adakah pemilik blog ini bimbang ada komentar negatif seperti "blog nya jelek yaa", "postingannya gk ada yang bagus", dan lain2. Kalau ini yang dibimbangkan, saya rasa agak tidak wajar. Karena sebagai pemilik blog, perlu ada persiapan untuk menghadapi perkara-perkara 'kurang menarik' bagi blognya.

Walau bagaimanapun, saya faham juga ada sesetengah blog yang mempunyai musuh sendiri. dan kebanyakan blog yang mempunyai musuh sendiri ini adalah blog perempuan. Percaya atau tidak.?..(perkara ni mungkin saya akan ulas kemudian.:). Kalau dalam keadaan seperti ini saya no komenlah kalau di enablekan comment moderation.

Tetapi jika blog anda berjalan seperti biasa, tidak ada masalah apa-apa, sebaiknya anda disablekan saja comment moderation. Biarkan komen itu keluar terus.
Sedikit sumber inspirasi, cuma anda lihat blog-blog lain yang 'terkenal' dan 'ramai' dalam dunia blogging ini, apa mereka perlukan comment moderation.? Tidak perlu..

Cara untuk disablekan pun mudah sahaja.:)
(Settings > comments > Comment moderation --> NEVER)
tips perkara yang tidak perlu dalam blog

3. Content Warning
Memang agak pelik bagi saya kerana kadang kala saya ada terbuka blog yang saya sangkakan mempunyai gambar atau video aksi-aksi panas ataupun gambar pembunuhan. Iyalah, apabila hendak dibuka pun keluar content warning. Tetapi apabila buka hanyalah blog biasa. Tiada tanda-tanda kehadiran unsur yang 'panas'.

Persoalannya kenapakan wujudnya amaran ini jika blog tidak mempunyai content yang seperti yang ditunjukkan.? Adakah hanya kerana ingin kelainan daripada blog lain.?
kalau hasratnya seperti itu, rasanya tidak perlu untuk papar content warning ni.


Untuk disablekan, Setting > Adult content.? --> No


4. AnonymousUntuk setting anonymous ini, bergantung kepada para bloger. ada yang suka dengan anonymous ini, ada yang tidak suka dengan anonymous ini.


Kenapa aku enablekan anonymous untuk blog ini.?
Pada pandangan aku, ada setengah orang tidak suka identitasnya ditunjukkan. So dia lebih senang untuk komen sebagai anonymous. Jadi, dia tidak mau orang mengenali siapakah dia dan bagi saya juga tidak ada masalah karena ini, siapa saja yang komen sebagai anonymous bukanlah komen mengutuk atau negatif. Komen dari anonymous ini seperti lain-lain pelawat juga, cuma menggunakan anonymous.

So, berkaitan anonymous ini, bergantung kepada pemilik blog samada hendak enablekan atau dsablekan.

Untuk enablekan, setting > comments > who can comments.? --> Anyone.
Sekian saja tips dari saya, semoga bermanfaat.... thanks :)

Sumber : http://unwanted86.blogspot.com

0 komentar:

Posting Komentar

Comment via Facebook

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

 
Awesome Orange Sharp Pointer