Senin, 19 Desember 2011

Setting-an Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger


Bagi sebuah blog, setting merupakan perkara penting untuk menentukan bagaimana detail, dan perlakuan-perlakuan lain yang berkaitan dengan blog.

Antara perkara yang berkaitan dengan setting bagi sebuah blog adalah tajuk blog, berapa bilangan entri, siapa yang boleh komen, dan lain-lain yang akan diterangkan di bawah.

Penjelasan untuk setting bagi sesebuah blog adalah seperti berikut.
Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger


Untuk entri ini, setting mencakup basic, formatting dan publishing. Ini karena 3 perkara ini boleh dianggap bagian setting yang paling utama bagi sebuah blog. Beberapa setting-an yang perlu diketahui oleh seorang blogger adalah seperti berikut.

BASIC:

Title : Title akan ditunjukkan pada bagian atas browser apabila sebuah blog dibuka.Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger

Description : Berkaitan dengan apa kandungan sebuah blog. Boleh dimasukkan sehingga 500 huruf. Ini akan ditempatkan dibawah title blog anda di dalam blog nantinya


FORMATTING
Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger

Show : bilangan entri untuk detail postingan. jangan terlalu banyak. Biasanya antara 5 hingga 10 untuk mempercepatkan loading keseluruhan blog.

Date header format : Kurang penting, boleh pilih mana yang dirasakan sesuai.

Archive index date format : Format yang akan ditunjukkan untuk apa yang diketik dalam sebuah blog dalam jangka sebulan

Timestamp format : Kurang penting, boleh pilih mana yang dirasakan sesuai.

Time zone : Penting untuk pastikan kedudukan untuk masa adalah betul. Jika yang berada dalam negara Indonesia, silahkan pilih (GMT +7.00) Jakarta. Jika berada ditempat lain boleh pilih yang sesuai.

Language : English (Boleh juga pilih indonesia, tetapi dicadangkan english untuk memudahkan memandangkan kebanyakan sudah biasa dengan perkataan-perkataan english dalam dunia blogging)


COMMENTS
Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger

Comments : Show - Jika ada pengunjung yang mengetikkan komen, komen akan diperlihatkan dibawah entri post.

Who can comments : Bagian ini bergantung kepada pemilik blog. Kalau pilih 'anyone', siapa saja boleh komentar. Kalau pilih 'registered user', hanya orang yang mempunyai blog/id lain yang boleh komen.

Comment form placement : Kedudukan ruangan komen untuk sebuah entri. Kebiasaan blogger akan pilih pada pop-up window atau embedded below post. Walau bagaimanapun, tidak semua template boleh gunakan embeded below post.


Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger

Comment moderation : Bergantung kepada pemilik blog. Jika mau komentar pengunjung terus dipaparkan, pilih never. Tetapi jika mau komen dari pengunjung 'diayak' dahulu oleh pemilik blog, pilih always.

Show word verification for comment : Pilih No. Kerana kehadiran word verification biasanya akan menyusahan pengunjung. Kecuali untuk kasus tertentu jika terlalu banyak spam

----------------------------

Setting untuk sesebuah blog boleh diubah bila-bila masa mengikut kehendak pemilik blog.
Walau bagaimanapun,adalah penting untuk cuba kekalkan setting yang dibuat untuk menyenangkan pemilik blog dan juga pengunjung.





Sumber : http://www.tutorialuntukblog.blogspot.com

0 komentar:

Posting Komentar

Comment via Facebook

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

 
Awesome Orange Sharp Pointer